http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/issue/feed El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano // e-ISSN: 2007-4999 2022-03-11T02:34:16+00:00 Hammurabi Hernández revistaelojoquepiensa@gmail.com Open Journal Systems <p><em>El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano</em> es una publicación que reflexiona, difunde y promueve el cine iberoamericano a través de trabajos académicos originales de investigación y análisis, así como de entrevistas, críticas y reseñas que abordan el fenómeno cinematográfico desde diversas perspectivas.&nbsp;</p> http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/373 Exposing the Body, Exploring ‘homo respondens’, and Rethinking Human-Nature Relations as Matrix for New Social Visions: When Short Film Meets Happening in the Works by Carolee Schneemann and Yoko Ono 2022-03-11T02:33:06+00:00 Wilfried Raussert wilfried.raussert@uni-bielefeld.de <p>The essay at hand looks at the ways in which the female body is revisited, redefined and connected to the world in selected experimental short films and happenings by two female artists, Yoko Ono and Carolee Schneemann. The analytical focus lies on the shifting relations between subject and object and human and non-human world within their artistic practice. Their presentation and representation of bodies in experimental short films and performances is strongly embedded in the happening culture of the 1960s. The two artists feel at home in both genres; hence, they move freely between film and performance art. Both select the undressing, naked as well as exposed body to express new visions of relationality beyond human subjectivity. Bakhtin’s discourse on the grotesque body and its dialogic potential serves as a theoretical approach.</p> 2021-12-31T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/386 Selección de cortometrajes en el FICG, o el visionado de la forma reducida 2022-03-11T02:34:16+00:00 Álvaro A. Fernández delfosfera@hotmail.com <p>Con este ensayo hago una reflexión sobre la actividad de los comités de selección de los festivales, en este caso del Festival Internacional del Cine en Guadalajara (FICG). Por otra parte, ligado a lo anterior, pretendo indagar en el caso de los cortometrajes que concursan en la selección, y que por sus condiciones de producción y el número de obras que participan, creemos que fungen como termómetro de las preocupaciones sociales. Finalmente, me interesa ver cómo de alguna manera los tratamientos de estos temas atienden a ciertos modelos estéticos. Partimos de los cruces entre la experiencia y la observación derivada de algunas dinámicas de la selección, y concluimos con un breve análisis de una obra representativa que aborda el tema del narcotráfico y el crimen organizado, con el fin de plantear un diálogo entre el efecto del espectador y la sensibilidad social.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>I reflect on the activity of the Film Festival Selection Committee in Guadalajara International Film Festival (FICG). On the other hand, linked to the above, I try to explore the case of the short films that compete in that selection. I ask how the production conditions and the number of short films, we think that this work as thermometer of the social concerns. Finally, I am interested in seeing how the treatments of these issues match whit aesthetic models. We start from the intersections between the experience and the observation derived from some dynamics of the selection, and we conclude with a brief analysis of a representative film that addresses the issue of drug trafficking and organized crime, to propose a dialogue between the effect of the viewer and the social sensitivity.</p> <p>Keywords: Film Festivals, Selection Committee, Short Films, Aesthetic Models, Organized Crime.</p> 2021-12-31T05:40:35+00:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/385 Reseña de Escenarios del cine en Jalisco. La ciudad, la producción local y la mirada del cine industrial (1964-1995), de Carmen Elisa Gómez Gómez 2022-03-11T02:31:01+00:00 Annemarie Meier annmeier@iteso.mx <p>En <em>Escenarios del cine en Jalisco. La ciudad, la producción local y la mirada del cine industrial (1964-1995)</em>, la autora Carmen Elisa Gómez Gómez describe distintos aspectos de una época decisiva en el ámbito cinematográfico jalisciense que incluyen la cinefilia, la producción, divulgación, difusión y los estudios del cine mexicano. De manera ilustrativa y crítica el libro también construye una visión “desde adentro” de los atractivos culturales, urbanísticos, sociales y turísticos de la ciudad y la región que la han convertido en escenario –y escenografía– de un gran número de producciones nacionales e internacionales. <strong>&nbsp;</strong></p> 2021-12-31T05:47:32+00:00 ##submission.copyrightStatement##